داروهای ممنوعه در سفر به امارات

قبل از سفر به کشورهای خارجی همانند امارات این سوال پیش می آید که داروهای ممنوعه در سفر به امارات و شهرهایی همانند دبی و ابوظبی چیست؟

قبل از سفر به کشورهای خارجی همانند امارات این سوال پیش می آید که داروهای ممنوعه در سفر به امارات و شهرهایی همانند دبی و ابوظبی چیست؟! در ضمن بسیاری از مسافران و گردشگران از لیست داروها هیچ اطلاعی ندارند. جدای از مطلبی که مجله الی گشت برای آشنایی شما با داروهای ممنوعه در سفر به امارات تهیه کرده است، بهتر است که برای اطلاعات دقیق تر و جامع تر به سایت سر کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دبی نیز بروید. چرا که اطلاعات درون این سایت بسته زمان و تغییر قوانین، تغییر می کند. در نتیجه اطلاع رسانی به روزتری دارد. لینک سر کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دبی را در انتهای این متن پیدا خواهید کرد. هر چند بسیاری از گردشکران که به دبی سفر می کنند، ممکن است که مسن بوده و یا بیماری خاصی داشته باشن که نیاز به حمل دارو در تمام مراحل سفرشان دارند. برای این اشخاص نیز، راه حل مشخصی وجود دارد که می توانند در ادامه این مطلب آن را پیدا کنند و بخوانند. امیدواریم با رعایت کردن این قوانین و مقررات سفری آسان و راحت را به امارات و دبی داشته باشید.

شهر دبی و کشور امارات از جمله شهرها و کشورهای توریستی پرطرفدار جهان است که جاذبه های فراوانی را برای گردشگران مهیا نموده است. بازدید از جاذبه های مطح دبی همانند برج خلیفه، محله پالم جمیرا با آکواریوم بزرگ دبی، محله پالم جمیرا رزیدنس با ساحل شنی و انواع تفریحات ساحلی در بهترین سواحل دبی، بسیاری از کارها و فعالیت های هیجانی همانند پاراگلایدری، سافاری در صحراهای اطراف دبی، شتر سواری، بازدید از مراکز خرید متعدد این شهر، انجام تفریحاتی همانند اسکی در این مراکز خرید یا تماشای به روز ترین فیلم های دنیا در سالن های سینما و غیره هر مسافر و گردشگری را به خود مجذوب می نماید. اگر شما هم جزو آن دسته از گردشگرانی هستید که دارو مصرف می کنید، قبل از اینکه تصمیم به سفر به دبی و امارات بگیرید، بهتر است که با لیست داروهای ممنوعه در سفر به امارات آشنا شوید.

ممنوعیت حمل داروی غیر مجاز به امارات

براساس نامه ای که وزارت بهداشت امارات متحده عربی به وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران پیرو بخشنامه های شماره ۴۹۱/م به تاریخ ۱۸/۰۵/۷۸، ۷۰۱/م به تاریخ ۲۸/۰۳/۸۵ داده است، وزارت بهداشت امارات متحده عربی ورود داروهای که در زیر برای شما نام برده ایم را به کشورش ممنوع اعلام کرده است. همچنین کسانی که به این قانون توجه نداشته باشند، چه گردشگر و توریست باشند و چه بازرگان و تاجر، چه برای اهداف توریستی و گردشری وارد امارات شده باشند و چه برای اهداف تجارت یا مهاجرت باید آن را رعایت نمایند. در غیر این صورت، مجازات سنگینی برای دارندگان، مصرف کنندگان و توزیع کنندگان آن در نظر گرفته شده است. بنابراین داروهای فوق به فهرست ۳۷۴ گانه داروهای روانگردان تحت کنترل امارات اضافه می گردد:

Tramadol Hydrochloride ۱- ترامادول هیدروکلراید
Orbifen ۲-اوربیافن
Trihexyphenidil ۳-تری هگزی فنیدیل
Kemadrin

۴-کیما درین

  • موارد کلی که باید بدانید:

الف– هرگونه داروی آرام بخش اعم از آمپول، شربت، قرص های اعصاب، خواب آور و مسکن های کدئینه جزو داروهای ممنوعه در سفر به امارات است. لیست دقیق این قرص ها را در ادامه خواهید خواند.

ب- اگر به هر دلیلی نیاز به همراه داشتن چنین قرص ها و داروهایی دارید، باید با تشخیص پزشک باشد و قبل از سفر به دبی باید اقدامات زیر را انجام دهید. نسخه پزشک خود را بگیرید. آن را می بایست قبل از سفر، به زبان عربی ترجمه کنید. نسخه را برای تایید به مراکزی همچون وزارت بهداشت‌‌، قوه‌قضائیه، وزارت امور خارجه ایران و سفارت امارات متحده عربی در تهران ببرید. مدارک تایید شده را جهت ارائه به ماموران گمرکی و انتظامی امارات در هنگام ورود به فرودگاه و یا بندر در این کشور ارائه نمایند. اگر می خواهید روند دقیق تر این کار را بدانید بهتر است که به اداره وزارت بهداشت بروید.

ج- تنها مقدار مشخص شده دارو در نسخه را می توانید به همراه داشته باشید. این مقدار نیز، در چنین شرایطی باید با نسخه تایید شده توسط وزارت بهداشت، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سفارت امارات در تهران مطابقت داشته باشد.

د- حتما لازم نیست که داروهای خود را از ایران خریداری کرده و به دبی ببرید. این کار زحمت ورود چنین داروهای ممنوعه در سفر به امارات را برای شما دو چندان می کند. می توانید پس از رسیدن به دبی، به بیمارستان های دبی رفته و پس از معاینه، داروی مورد نیاز خود را از داروخانه های دبی خریداری کنید. برای مسافران و گردشگران ایرانی، بیمارستان هلال احمر (ایرانیان) مستقر در دبی با کادر مجرب پزشکان ایرانی وجود دارد که امکان تهیه بسیاری از داروهای ایرانی با تجویز پزشک را برایتان فراهم می آورد.

ر- هر آژانس گردشگری که از آن اقدام به خرید بلیط هواپیما و ویزای دبی می کنید، باید تمام این نکات را به شما بگویند. این موضوع ضروری است و حمل داروی غیر مجاز به هنگام رزرو هتل و رزرو و صدور بلیت باید به اطلاع مسافر رسانده شود.

آمپول های ممنوعه برای سفر به امارات

تری فلوپرازین (آمپول) ترامادول (آمپول)
تیوپنتال (آمپول) پروپوفول (آمپول)
فنوباربیتال (آمپول) پرفنازین (آمپول)
پانکورونیوم (آمپول) میدازولام (آمپول)
متوکاربامول (آمپول) کتامین (آمپول)
هیدروکسی زین (آمپول) هالوپریدول (آمپول)
فلوفنازین (آمپول) دیازپام (آمپول)
کلرپرومازین (آمپول) بی پریدین (آمپول)
آتراکوریم (آمپول)

 

قطره ها و شربت های ممنوعه برای سفر به امارات

دکسترومتورفان (شربت) دکسترومتورفان پی (شربت)
هیدروکسی زین (شربت) فنوباربیتال (شربت)
هالوپریدول (قطره) تریمیپرامین (قطره)

قرص ها و کپسول های ممنوعه برای سفر به امارات

آلپرازولام (قرص) والپروات سدیم (قرص)
تریمیپرامین (قرص) تری هگزیفنیدیل (قرص)
تری فلوپرازین (قرص) ترامادول (قرص)
تیوریدازین (قرص) تیوپنتال (قرص)
رمیرون (قرص) پریمیدون (قرص)
فنوباربیتال (قرص) پرفنازین (قرص)
پاروکستین (قرص) اکزازپام (قرص)
نورتریپتیلین (قرص) متوکاربامول (قرص)
مپروبامات (قرص) لورازپام (قرص)
لیتیوم کربنات (قرص) هالوپریدول (قرص)
ایمی پرامین (قرص) فلوفنازین (قرص)
فلوکستین (قرص) هیدروکسی زین (قرص)
دیفنوکسیلات (قرص) فلووکسامین (قرص)
دکسترومتورفان (قرص) کلرپرومازین (قرص)
کلیدینیم سی (قرص) دیازپام (قرص)
کلومیپرامین (قرص) آمی تریپتیلین (قرص)
باکلوفن (قرص) آسپرین کدئینه (قرص)
بی پریدین (قرص) کلردیازپوکسید (قرص)
متادون کلونازپام (قرص)
فنتانیل مورفین
پتیدین کدئین
دکسترومتورفان فنوباربیتال
باربیتالها دیفنوکسیلات
آمفتامین‌ها متیل فنیدیت
مپروبامات اتینامات
پنتازوسین آلپرازولام
کلونازپام کلوبازام
دیازپام استازولام
فلورازپام لورازپام
میدازولام اکزازپام
تمازپام کلودیازپوکساید
کلودیازپوکسایداستامینوفن کدئینه آمانتادین (کپسول)
دکسپین (کپسول) فلوکستین (کپسول)
تیوتیکس (کپسول) اوربیافین
آرتین تری هگزوفنیدیل فنی تونین کمپاند
ترامادول هیدروکلراید کیمادرین

درست است که بسیاری از داروهایی که در ایران برای بسیاری از بیماران توسط دکتران تجویز می شوند، برای ما ایرانی ها عادی است اما تعدادی از این داروها در کشورهای خارجی همانند امارات جزو مواد مخدر محسوب می شوند. ورود داروهای مخدر و مواد مخدر به هر کشوری ممنوع است و در صورت به همراه داشتن مواد مخدر در فرودگاه و مناطق مرزی ورود به کشورها بازداشت خواهید شدو به کشور مبدا برگرداننده می شوید. حتی در بسیاری از کشورها مانند ترکمنستان به همراه داشتن این داروهای در مناطق مرزی جرم کیفری محسوب شده و زندان دارد.

قطعا به عنوان گردشگر و توریست زمانی که وارد شهرهایی همانند دبی، شارجه یا دیگر شهرهای امارات می شوید، دوست نداریدکه در فرودگاه به مشکل ورود به شهر بر خورد کنید. در نتیجه بهتر است که با لیست داروهایی که در آن مواد مخدر استفاده شده است آشنایی داشته باشید. حتی در صورت به همراه داشتن نسخه پزشک باز هم مراعات کنید. از میان این داروها، داروهای مخدری که ورود آن ها به امارات غیر مجاز بوده و جزو داروهای ممنوعه در سفر به امارات محسوب می شوند به شرح زیر هستند:

داروهای ممنوعه در سفر به امارات
  • قرص های حاوی مواد مخدر و مرفینی
متادون ۵ میلی گرم مرفین ۱۰ میلی گرم
اپیوم کدئین فسفات ۳۰ میلی گرم
قرص متیل فنیدیت( روانگردان) وارداتی دیفنوکسیلات
  • قرص های دیفنوکسیلاتی که حاوی مواد زیر باشند:
۱٫دیازپام ۲٫اکسازپام
۳٫فلورازپام ۴٫کلردیازپوکساید
۵٫آلپرازلام ۶٫کلرنازپام
۷٫اورازپام ۸٫فئرباربیتال
۹٫مهربامات
  • آمپول های حاوی مواد مخدر و مرفینی
مرفین ۱۰ میلیگرمی متادون ۵ میلی گرمی
پنتازوسین ۵۰ میلی گرم پتیدین ۵۰ میلی گرم
پتیدین ۱۰۰میلی گرم الفنتانیل
فنتامیل سوفنتاتیل
تالامونال دی هیدروبلزپریدول
نالوکسال

نکات دارویی که قبل از سفر به امارات و دبی باید بدانید

– تا جایی که می توانید در سفر به امارات و دبی داروهای آرام‌‌بخش و خواب‌آور اعم از قرص‌، ‌شربت و آمپول به همراه نداشته باشید. به لیست داروهای ممنوعه در سفر به امارات توجه کنید.

– کسانی که به دلایل پزشکی (و نه بر اساس خود درمانی) مجبور به استفاده از داروهای خاصی هستند که نام آن ها در این لیست مشاهده می شود، باید قبل از ورود به امارات، نسخه پزشک را بر طبق شرایط مخصوص به آن تهیه نمایند.

– به دلیل اینکه فرآیند تایید مدارک پزشکی طولانی است به اکثر گردشگران دبی توصیه می کنیم که تنها با به همراه داشتن خلاصه‌ ای از سوابق پزشکی خود و با مراجعه به درمانگاه هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در دبی داروی خود را در این کشور تهیه کنند. به جای اینکه داروی خود را در طول سفر به همراه داشته باشند.

– اگر تمام مواردی که در بالا ذکر شد را رعایت کردید و نسخه دارویتان تاییده گرفته است و باز هم در فرودگاه دبی به مشکل برخوردید می توانید بلافاصله با سر کنسولگری جمهوری اسلامی ایران جهت رسیدگی تماس بگیرید و مشکلتان را بیان نمایید.

برای خرید بلیط هواپیما و همچنین رزرو هتل در دبی می توانید به اپلیکیشن و سایت الی گشت مراجعه کنید. سایت و اپلیکیشن الی گشت به شما امکان خرید آنلاین پرواز و رزرو بلیط را می دهد. همچنین برای تور دبی می توانید با شماره های ۸۵۴۰-۰۲۱ تماس گرفته و با مشاورین ما هر سوالی را که در این زمینه دارید، مطرح نمایید.

سایت سر کنسولگری ایران در دبی: dubai.mfa.ir


بازگشت
;